Zamek Hruba Skała, Zamek Valdstejn, Hruboskalsko (Czeski Raj) - informacje praktyczne

Czeski Raj

Wizyta na zamku Trosky oraz w Prachowskich Skałach pierwszego dnia pobudziły nasz apetyt na większą dawkę Czeskiego Raju. Drugi dzień postanowiliśmy poświęcić na odwiedzenie zamków Hruba Skała i Valdstejn oraz skalnego miasta Hruboskalsko. Zapraszam Was do lektury przewodnika po tych miejscach.

Czeski Raj atrakcje

Czeski Raj

Jeśli dysponujecie samochodem to dobrą opcją jest pozostawienie samochodu na parkingu pod zamkiem Hruba Skała (parking płatny), spacer jednym z dwóch szlaków w stronę zamku Valdstejn, a następnie powrót drugim ze szlaków. My zdecydowaliśmy się na spacer szlakiem czerwonym, który jest płaski i prowadzi górną częścią grzbietu przez punkty widokowe, a wróciliśmy szlakiem żółtym, który prowadzi dołem wśród skał skalnego miasta Hruboskalsko.

ZAMEK HRUBA SKAŁA (ZÁMEK HRUBÁ SKÁLA)

Zamek Hruba Skała powstał w XIV wieku. Wstęp kosztuje 20 koron, natomiast zwiedzać można tylko dziedziniec oraz wieżę (50 koron dorośli / 25 koron dzieci). My na wieżę nie wchodziliśmy. W zamku znajduje się restauracja oraz hotel. Parking koło zamku jest dobrym miejscem na pozostawienie auta i wejście na szlak. Za cały dzień zapłaciliśmy 90 koron. Dostępny jest również darmowy parking przy zejściu do Adamowego Łoża, ale jest on na tyle mały, że trzeba przyjechać bardzo wcześnie.

ZAMEK VALDSTEJN (HRAD VALDŠTEJN)

Zamek Valdstejn powstał w połowie XIII wieku, a założył go ród Markvarticów, ten sam co zamek Trosky. Prowadzi do niego piękny most z barokowymi posągami. Jeśli będziecie mieć chwilę to warto wejść do środka.

Ceny biletów:
- bilet normalny 80 koron
- bilet ulgowy 50 koron
- bilet rodzinny (2+3) 200 koron
Istnieje możliwość zwiedzania z przewodnikiem w trochę wyższej cenie.

Czeski Raj

Ciekawa jest kaplica św. Jana Nepomucena oraz sala bilardowa w Palatium Aehrenthalów.

ZŁOTA ŚCIEŻKA CZESKIEGO RAJU (ZLATÁ STEZKA ČESKÉHO RÁJE)

Złota Ścieżka Czeskiego Raju to czerwony szlak łączący najciekawsze atrakcje Czeskiego Raju. Według różnych źródeł, które znalazłem ma od 98 do 118 kilometrów długości. Prowadzi od Mlada Boleslav aż do Jicina. Część Złotej Ścieżki biegnie pomiędzy zamkami Hruba Skala i Valdstejn. My przeszliśmy ten odcinek rozpoczynając wędrówkę od zamku Hruba Skała. Szlak jest bardzo łatwy, a ten fragment ma długość około 3 kilometrów. Większość ścieżki jest praktycznie płaska i nie powinna sprawić Wam żadnych problemów.

Po drodze warto zajrzeć do Arboretum Bukovina założonego w 1860 roku, gdzie można podziwiać piękne drzewa z Ameryki Północnej. Wstęp jest darmowy.

HRUBOSKALSKO ATRAKCJE

Kontynuując spacer w stronę zamku Valdstejn będziecie przechodzić koło vyhlidek, czyli ciekawych punktów widokowych Vyhlídka na Kapelu oraz Vyhlídka u Lvíčka. Widoki z nich są niesamowite. Możecie z nich podziwiać Hruboskalsko.

SZLAK ŻÓŁTY

Szlak żółty również prowadzi pomiędzy zamkami Valdstejn oraz Hruba Skała, ale w przeciwieństwie do czerwonego biegnie dołem wśród skał w Hruboskalsko. Spotkałem się w internecie z określeniem “Droga Krokodyli”. My postanowiliśmy pokonać go od zamku Valdstejn w stronę zamku Hruba Skała. Jeśli wybierzecie żółty szlak to będziecie mogli podziwiać te piękne skalne wieże od dołu.

Po drodze warto zajrzeć na dwa punkty widokowe Mariánská vyhlídka oraz Zámecká vyhlídka, z których są niesamowite widoki.

Przechodząc przez leśny parking koniecznie zejdźcie do Adamowego Łoża (Adamovo lože) oraz Mysiej Dziury (Myší díra), gdzie możecie poprzeciskać się bardzo wąskimi przejściami pomiędzy skałami.

Cały ten obszar skalnego miasta przedstawiony powyżej nazywa się Hruboskalsko. Wierzcie mi, jeśli tam pojedziecie to satysfakcje macie gwarantowaną.

Czeski Raj

W ten sposób spędziliśmy drugi dzień w Czeskim Raju, który otworzył przed nami swoje atrakcje. Co ciekawe w Hruboskalsko było zdecydowanie mniej ludzi na szlaku, niż w Prachowskich Skałach.